meditatie

Nu-meditatie

Rusten in het Nu-moment is geen eindresultaat,maar uitgangspunt.

In de les leer je je het rusten in het Nu-moment te herinneren door de aandacht terug te brengen naar het moment. De ademhaling kan hierbij een hulpmiddel zijn. Tijdens dit gewaarworden kunnen geconditioneerde gedachtepatronen zichtbaar worden. Ook gevoelens en gedragsimpulsen kunnen gezien, herkend her-voeld worden.

focus op de ademhaling

Als we de aandacht naar onze ademhaling brengen, gaan we vanzelf uit ons hoofd. Het lukt bijna niet om dan nog na te denken,probeer het maar eens! Er is nog een belangrijke reden om ons te richten op de adem en wel deze: Adem bevat prana en deze komt o.a rechtstreeks van de zon, de Bron, dit is onze verbinding met het universum. Ons lichtlichaam voedt zich met prana,en daardoor ‘groeien’we van bewustworden naar bewustZijn. Prana is de drager van onvoorwaardelijke liefde en bewustzijn.

Naast coaching en het geven van yoga- en meditatieles, maak ik ook tekeningen. Bekijk mijn tekeningen op de pagina Kunst.

Het contact tussen jou en de buitenwereld:

De meditatie begint met het naar binnenkeren van de aandacht met gesloten ogen, hierna wordt de meditatie vervolgd met half gesloten ogen. We neigen er dan niet zo snel naar in ‘ons eigen’ wereldje te verdwijnen. Door de adem en de halfgesloten ogen ontstaat en blijft er een interactie tussen jou en de wereld. De adem kan als een verbindende factor fungeren,binnen het gewaarworden van heelheid van lichaam en geest en de verbinding van jou met de wereld om je heen.

Van ‘doen’ naar Zijnmeditatie biedt ons een manier om gedachten, gevoelens en gedrags-impulsen die vaak ontstaan zijn vanuit het verleden middels een acceptatieproces te herzien, of te beleven en los te laten.
Hierdoor kunnen we in onze natuurlijke staat van ontspanning terugkomen, onze oorspronkelijke staat van Zijn.
Een liefdevolle open houding naar onszelf en de wereld om ons heen geeft ons een ontwikkeling in vitale gezondheid, een vreugdevolle sociale omgang en succesvolle werkomstandigheden.

Het verloop van de les

De les begint met het gewaarworden en losmaken van ons lichaam door lichamelijke yoga-oefeningen. Er zullen een aantal korte meditaties volgen om ons te trainen in een goede zit.
De goede houding bepaalt naast de juiste ademhaling een verdere verdieping in het ontwikkelen van contactherstel met de onbewuste drijfveren binnen ieder van ons naar de wereld om ons heen.

Nabespreking met de groep en/of docent

Er zal er tijdens de les korte evaluatietijd vrijgemaakt worden om, als er behoefte is, eventuele ervaringen te delen met de groep medecursisten. Ook is het mogelijk om met de docent een persoonlijk onderhoud te hebben over de ontwikkelingen binnen de cursus. Dit onderhoud zal buiten de tijd van de cusus plaats vinden.

Benodigdheden

Om een goede houding te kunnen waarborgen zijn matjes en eventuele kussens aan te raden om mee te brengen naar de cursus.

Ieder mens heeft een eigen fysieke gesteldheid ontwikkeld, naargelang psychische aard en fysieke uitdrukking hierin, daarom is trainen in het vinden van de comfortabele houding van belang,met name voor het ontwikkelen van herstel naar een diepe natuurlijke ontspanning van lichaam en geest. Ook makkelijke,niet knellende kleding is van belang, b.v.warme sokken, jasje en/of vestje om afkoeling te voorkomen.

En er zijn yoga/meditatielessen in Den Dungen:

  • In de Litserborg wordt yoga en aansluitend meditatieles gegeven.
  • Het lesgeld is per les 12,00 euro; een proefles bedraagt 6,00 euro.

Ook is het mogelijk om daglessen te volgen bij voldoende aanmeldingen.

Voor meer informatie  en aanmelding kunt u contact opnemen met Mathilde ten Hoope, tel 073-5519234 / 06-30973561.